Iluminare există și poate fi observată și măsurată (1)

New Age, guru, șamani, yoghini, transe, proiecții astrale, extracorporalizări, moarte clinică, meditație transcendentală și alte experiențe extrasenzoriale. Începutul de mileniu a familiarizat întreaga lume occidentală cu aceste concepte, adesea asociate cu misticismul, cu spiritualitatea, cu ritualurile sau cu lumea fantasmagorică a balivernelor.

Și totuși, știința modernă – sau cel puțin anumite ramuri ale sale – este aici să ne spună că starea de iluminare există și poate fi, întrucâtva, observată și măsurată. În creier, acolo unde neurologii pot monitoriza activitatea diverselor regiuni cerebrale, care se comportă în moduri stranii și cu siguranță unice atunci când un individ experimentează starea de abandon și de unificare cu Universul, caracteristică „enlightment”-ului.

Acum, oamenii de știință ne spun că se apropie cu înțelegerea de mecanismele fenomenului și chiar că ar putea descoperi, într-o zi, mijloace accesibile care să îi permită oricărui individ să trăiască momentul transformator al iluminării.

Doctorul Andrew Newberg este directorul de cercetare al Myrna Brind Center for Integrative Medicine la Spitalul Universitar Thomas Jefferson, din Philadelphia, SUA și profesor adjunct la departamentul de psihologie al Universității din Pennsylvania. Este autorul mai multor cărți, printre care și cea care poartă titlul „Cum ne schimbă Dumnezeu creierul? Noua știință a transformării”.

Pentru a redacta această lucrare, Newberg a studiat creierul uman timp de 20 de ani, inclusiv în cazul unor indivizi aflați sub efectul unor practici spirituale, de tipul rugăciunii și meditației, despre care se spune că pot aduce în cele din urmă o persoană la experiența iluminării. În acest sens, cercetătorul și echipa sa au creat inclusiv un chestionar online cu întrebări vizând cele mai intense experiențe spirituale ale respondenților, de unde au desprins o mulțime de informații prețioase despre natura acestor experiențe.

Pentru a înțelege și mai bine impactul lor asupra minții umane și felul în care transformă creierul, dar și cum ne putem folosi mintea pentru a ne găsi calea spre iluminare, savanții au confruntat și au corelat aceste informații cu imaginile rezultate din scanarea creierelor umane aflate în stare de transă.

RĂDĂCINI

Dar să înțelegem mai bine ce este cu această iluminare și ce proveniență culturală are ea. Iluminarea pare să însemne lucruri diferite pentru oameni diferiți. S-au folosit multe nume pentru a o explica, printre care: cunoaștere, înțelepciune, unitate, extaz, transformare, revelație, conștiință și multe altele.

Iluminarea a fost râvnită de oameni mii de ani până în zilele noastre, în multe feluri în funcție de tradiție, dar ideea atingerii unui plan superior al percepției este, sub o formă sau alta, țelul comun al întregii umanități. Și tocmai acest numitor comun l-a împins pe Newberg să exploreze acest teritoriu evaziv și felul în care ne afectează, sperând că va depista un mod prin care oricine să poată avea acces la experiențe profunde și transformatoare, care schimbă modul în care ne simțim, gândim și ne trăim viețile.

Iluminarea, așa cum o spune și termenul, înseamnă a face lumină asupra unui aspect, îndeosebi asupra ignoranței noastre, a ne scoate din întuneric. Ea se poate împărți în două mari categorii: iluminare (cu „i” mic) și Iluminare (cu „I” mare).

Experiențele cu „i” mic sunt momentele de claritate în care descoperim noi mijloace de a rezolva diverse probleme mundane care „ne dau bătăi de cap”, în general pe termen lung. Ele pot fi de orice fel, de la relații interumane și până la lucruri mult mai complexe, dar în general foarte specifice. Iar aceste momente ne permit să abordăm o problemă inițial dificilă într-o altă manieră, dintr-un unghi diferit, ceea ce ne duce imediat la o rezolvare „miraculoasă”.

Pe de altă parte, experiențele de iluminare cu „I” mare nu doar oferă răspunsuri la probleme specifice, ci „atacă” însăși viziunea generală a individului asupra realității și a vieții. Aceste experiențe sunt cele prin care valorile, optica generală, ideile, inclusiv cele spirituale ale unei persoane, sunt profund și radical transformate. Este cel mai profund și marcant tip de experiență pe care o poate avea o persoană și chiar din descrierile citate de textele sacre reiese că momentul iluminării schimbă însăși esența individului, fiind cel mai înalt nivel de percepție accesibil ființei umane.

Exemple de iluminare, deși tindem să le asociem mai degrabă tradițiilor orientale precum budismul și hinduismul, își găsesc locul în toate tradițiile religioase și spirituale, în toate culturile și în toată istoria, ca un fel de emblemă a umanității. Ele doar îmbracă forme de prezentare diferite, fiind până la urmă poteci separate care duc spre vârful aceluiași munte. Asta, firește, dacă chiar duc undeva.

Spre exemplu, în hinduism Conștiința este considerată esența Universului, cea din care a apărut totul. Prin urmare, iluminarea este încercarea de a deveni una cu această Conștiință și cu realitatea fundamentală. În daoism, se vorbește frecvent despre fluxul natural al vieții și al naturii din jurul nostru, context în care iluminarea apare atunci când individul este în armonie cu principiile naturii și cu acest flux care ne înconjoară și care trebuie urmat într-un mod cât mai activ.

În budism, în general – există dogme diferite –, iluminarea este la un nivel maidegrabă personal și vine ca urmare a unui proces continuu de introspecție, realizat prin meditație, fie asupra sinelui, asupra lumii sau a unui obiect. Iar prin această practică, extinsă pe parcursul multor ani, se crede că apare într-un final experiența iluminării, care transformă persoana.

În aspecte specifice ale budismului, cum ar fi budismul zen, practicanții ating iluminarea numai atunci când înțeleg adevărul radical că totul din lumea care ne înconjoară este o iluzie și o plăsmuire a minții. De aceea, ei vorbesc frecvent în așa-numitele „koan-uri zen”, povești paradoxale pe care individul trebuie să le folosească pentru a înțelege că majoritatea lucrurilor din lume sunt în multe feluri o iluzie, un vis, ceva diferit de realitatea „adevărată”.

Pe de altă parte, referindu-ne la religiile monoteiste, precum iudaismul, creștinismul sau islamismul, nu întâlnim menționat prea des termenul „iluminare”. Deși, în Biblie spre exemplu, avem conceptul de lumină care cade fizic asupra unui personaj atunci când acesta are un soi de interacțiune cu Dumnezeu.

În iudaism, calea spre spiritualitate poartă numele de Kabbalah și practicanții au ca formă de iluminare uniunea cu Creatorul. Ei încearcă să experimenteze starea mistică de unitate dintre Creator, Univers și Sine. La islamici, spectrul mistic este sufismul, oarecum similar iudaismului, în sensul căutării unei uniuni mistice cu Divinul, dar prin învățăturile musulmane ale Coranului. Iar ideea fundamentală a islamului este abandonarea sinelui în fața Creatorului, noțiune dealtfel tipică într-o formă sau alta tuturor tipurilor de iluminare, inclusiv budistă și hindusă.

În creștinism, conceptul unității cu Dumnezeu, ideea de a fi în prezența lui Dumnezeu, se bazează pe un sentiment de credință, de cunoaștere, de deschidere și de eliberare a minții într-un nou mod de gândire, care unește individul cu forța care l-a creat.

Dar mai există o perspectivă a iluminării, mult mai tânără, dar și ea destul de veche și anume curentul cunoscut ca „Iluminism” (Epoca Luminilor sau Epoca Rațiunii), ale cărui origini stau pe la finele secolului al XVII-lea. În acest context, iluminarea nu era urmărită prin religie și spiritualitate, ci reprezenta o mișcare de îndepărtare față de acestea, un proces foarte rațional, cu resorturi științifice și filosofice, în ideea întrebuințării minții umane în mod logic, abstract și științific pentru a scutura societatea și individul de sistemele de credință arhaice orientate spre supranatural.

De altfel, chiar Immanuel Kant a definit iluminarea ca fiind „emanciparea conștiinței umane din starea de ignoranță”. Alții au considerat-o pur și simplu o eliberare de rigorile religioase.

VA URMA

Facebook Comments

LĂSAȚI UN MESAJ

vă rog adăugați un comentariu
introduceți numele aici