români într-un colţ de lume – expoziție Cristina Lefter la Roma

38

Dintotdeauna luna Martie a fost considerată „luna lui mărţişor”. şi cum încă nu a trecut martie, ieri m-am alintat cu un dublu mărţişor. A fost o zi superbă în care mi-am petrecut două ore în compania a două românce, artiste într-ale picturii. Prima, Elena Lisa Boata, cu care am premeditat cele două ore, oferindu-mi la rândul ei un mărţişor surpriză: primul album însoţit de autograful dânsei, intitulat „sfiorando nel mondo dell’arte”  apărut recent la editura minela, unde sunt ilustrate câteva din lucrările sale. A două artistă, Cristina Lefter, protagonista următoarelor rânduri, ne-a încântat cu o expoziţie de pictură personală organizată în cadrul şi de către  „Accademia di România” în colaborare cu Ambasada României în Italia.
Cristina a dedicat expoziţia sa marelui artist Constantin Brâncuşi, folosind ca simbol artistic „masa tăcerii”  şi pusă în evidenţă vizitatorilor cu originalitate. Masa, element central al expoziţiei şi de ce nu, al artei româneşti, având pictat evident portretul lui Brâncuşi şi încercuită de şase scaune, te întâmpină chiar de la intrare. Originalitatea constă în faptul că Brâncuşi (pictat pe „masă tăcerii”) are ca „oaspeţi”, mari personalităţi româneşti, pentru că fiecărui scaun îi corespunde câte un portret pictat direct: Emil Cioran, Mircea Eliade, cântăreaţa Maria Tănase, compozitorul George Enescu, marele Mihai Eminescu şi Nicolae Păulescu. Aş zice, o întrunire la „masă tăcerii” a valorilor trecute de mult în „înaltul tăcerii”.
„Mutarea”, titlul expoziţiei, semnifică existenţa carierei artistei Cristina Lefter şi al progresului acesteia în domeniul​ artei: Basarabia-Iaşi-Bucureşti-Milano.
Artista foloseşte doar tehnica „dripping”, tehnică folosită în memoria lui Jackson Pollock şi constă în picurarea vopselei dintr-un recipient găurit care dă pânzei, umezite în prealabil tot cu vopsea, un contur artistic în jocuri de culori. Cristina, cu o pozitivitate interioară, pune în tablourile sale culori vii, atingând caracteristicile de vârf ale fiecărei nuanţe. Mi-a destăinuit că foloseşte doar vopsele „de şantier” şi pentru maşini. Cu mâinile sale de aur şi cu o dexteritate inimaginabilă înşiruie emailul făcând ca reacţia pigmenților să obţină un efect alchimist.
În culori vivace, descoperim în tablourile Cristinei imagini din natură, nimfe şi peisaje, totul prezentat într-o manieră lirică.
Întrebată care dintre tablourile prezente o reprezintă, sau de care este mai ataşată, aproape cu o îmbrățișare mi-a arătat un „dripping natur” cu dimensiunile de 200/150 compus din trei piese.
Cristina Lefter este născută în Basarabia şi crescută la Iaşi unde-şi face şi studiile. Născută cu înclinaţii spre frumos urmează Liceul de artă din Iaşi ca apoi „Academia de artă” din aceeaşi localitate. Perseverenţă şi iubitoare de tot ceea ce face, este admisă în Uniunea Artiştilor Plastici din România, ca apoi, în 2002 se transferă în Italia unde-şi continuă cariera.
Într-o viaţă tumultuoasă, cu un ritm frenetic, e lesne că a fost o zi perfectă „cu semne bune de dimineaţă” şi ca să rămânem pe aceiași tema a fost o zi „cu spectru luminos” : o zi cu români într-un colţ de lume.
Oferiţi-va un cadou de primăvară dragi români din Roma!

articol și foto realizate de Elena Agapi, Roma

Facebook Comments